HISTORIEN OM EKSTRÖMS

Varumärket Ekströms har en lång historia som sträcker sig över mer än ett och ett halvt sekel, och under denna period har Ekströms lanserat många produkter som idag ses som riktiga klassiker i de svenska hushållen. Varumärket Ekströms ingår sedan 1995 i Procordia Food AB, som i januari 2014 bytte namn till Orkla Foods Sverige AB. Företaget Ekströms startade i Örebro redan 1848. Men på den tiden sålde företaget inte livsmedel utan det var mustaschvax, stövelsmörja och bläck för hela slanten. 

Startskottet för Ekströms var porlande vatten till groggblandningar och läskedrycker. Krögaren Carl Edvard Eklind, som drev brunnsparken Adolfsberg i Örebro, hörde ständigt både gamla och unga gäster tjata om dessa bubblande drycker. Han lockade den nyutexaminerade apotekaren Henric Eberhard Ekström till att utveckla mineralvatten och läsk. Samarbetet med Ekströms blev mycket lyckosamt. Han var en minst sagt innovativ person och utvecklade bland annat Sveriges första riktiga chokladkaka. Debuten i livsmedelsbranschen gjordes 1875 när Ekströms bakpulver blev en succé och gjorde företaget känt utanför Örebro.

 

Fram till andra världskriget var bakpulvret företagets storsäljare, men framgångarna upphörde när Ekströms inte fick tilldelning av plåt under kriget. De svenska husmödrarna ville nödvändigtvis ha bakpulvret i plåtburk.

Henrik Eberhard Ekström dog 1882 och då hade företaget ekonomiska svårigheter. Men krögare Eklinds fru Fina tog ett resolut grepp kring verksamheten och inledde en grundläggande sanering av bolaget. När konkursen var ett faktum sålde hon varulagret och flyttade hem företaget till bostaden.

Cirka tio år senare var det åter på fötter. 1930 började företaget tillverka produkter av nypon. Till att börja med hette produkten Nyponmust. Först efter andra världskriget började produktionen av den nyponsoppa som vi än idag känner så väl. Med nyponsoppan som start kom torkade livsmedel att spela en huvudroll under de kommande åren och många nya produkter lanserades. Det var under denna tid som blåbärssoppan introducerades till Vasaloppet.

EKSTRÖMS & VASALOPPET

Ekströms är Vasaloppets äldsta sponsor och har sponsrat Vasaloppet med Blåbärssoppa sedan 1958. Vasaloppsåkare har sedan dess varje år kunnat stärka sig med energipåfyllaren Blåbärssoppa. Läs mer här!

SPONSRING

Vår policy är att sponsring är en del av vårt varumärke och skall spegla våra värden och stärka bilden av Orkla Foods Sverige som ett matföretag med ”Sveriges godaste varumärken”.

Vi arbetar främst med långsiktiga sponsringssamarbeten som beskrivs nedan.

 

Riktlinjer för sponsring

Närhet

Orkla Foods Sverige är ett svenskt företag, med anläggningar runt om i Sverige. Det är viktigt för oss att synas på de orter där vi är verksamma. Vår policy är därför att vi stöttar föreningar och aktiviteter med lokal förankring i de orter där vi finns representerade – Eslöv, Fågelmara, Tollarp, Kumla, Örebro, Vansbro, Kungshamn och Frödinge. Prioriterade målgrupper är barn och ungdomar. Vårt mål är att man skall må gott och göra gott. Samtidigt riktar sig företagets varumärken till breda målgrupper, gammal som ung, från Norrland till Skåne. I de fall aktiviteterna inte har lokal förankring ska sponsringen rikta sig till breda grupper i samhället och ha bra nationell räckvidd. Aktiviteterna ska skapa PR för Orkla Foods Sverige och stärka våra produktvarumärken nationellt. Här identifierar vi själva samarbetspartners med olika teman varje år.

 

Kärlek till mat och dryck

Vi på Orkla Foods Sverige brinner för mat och dryck. Därför är det viktigt att de sponsringsaktiviteter vi genomför hjälper till att förmedla matglädje till omgivningen. Vid produktsponsring ska maten framställas på ett smakfullt sätt och spela en central roll i aktiviteten. Eftersom vi bryr oss om vad vi stoppar i oss, är det också viktigt för oss att man rör på sig. Kopplingen mellan hur vi äter och vad vi gör är grundläggande för att vi ska må bra. Därför sponsrar vi emellanåt evenemang som bidrar till aktivitet och välmående bland barn och ungdomar och som ökar kunskapen om sambandet mellan kost, motion och välmående.

 

 

Nyfikenhet

Orkla Foods Sverige är ett nyfiket företag. Vi har våra rötter i Sverige, men försöker hela tiden hitta nya sätt att förändra och utveckla våra varumärken och våra produkter. Därför är vi öppna för nya intryck från vår omgivning. I linje med detta sponsrar vi arbetsmarknadsdagar som kan hjälpa oss att attrahera framtidens nyfikna Orkla Foods Sverige-medarbetare enligt en fastställd plan. Vi kan emellanåt medverka vid olika studentaktiviteter som exempelvis UF och studieresor.

 

Varumärkessponsring

Utöver Orkla Foods Sveriges övergripande sponsringssamarbeten, genom för de olika produktvarumärkena (ex. Ekströms, Felix och Risifrutti) samarbeten och aktiviteter inom ramen för respektive varumärkes strategi. Exempel på sådan sponsring är Vasaloppet.